"En blogg om sånt som jag stör mig på, typ orättvisor, godtycklighet, samhällsfrågor som folk glömt bort..."

fredag 23 mars 2012

Föraktet mot företagande i konfliktområden


Carl Bildt talar ut i en mycket exklusiv intervju angående medias granskning av Lundin Oil (numera Lundin Petroleum):

Du satt alltså i Styrelsen för Lundin Oil år 2000 till 2006?

Lundin Oil är ett hederligt gammalt svenskt företag som jag kan svära på min mors grav att jag kan gå i döden för!

Det här med att människor som bodde omkring oljefyndigheterna i Ogaden i Etiopien, där bl a Lundin Oil prospekterade, enligt flera källor tvingades bort med våld. Hur ser du på det?

Inget jag känner till... Varför tala om människor, vi talar väl om individer som får ta sitt eget ansvar!

Hur menar du nu?

Det finns väl ingen oljekälla under din bensinmack. Oljan måste ju komma från någonstans och sedan om det råkar vara ett konfliktområde och folk bestämt sig för att bosätta sig på oljefyndigheter värda miljarder. Det är klart de måste flytta, dock ogärna till Halland.

Ogaden, som mest bebos av etniska somalier är som sagt ett konfliktområde i Etiopien där guerillarörelser bekämpar centralregimen. Hur klokt var det av Lundin Oil att utvinna olja där?

Hela Afrika är ju en enda konflikthärd, det där som jag sa om Libyen stämmer ju också här - "det handlar inte om att stödja den ena eller den andra. Det handlar om att få stabilitet och rimlig utveckling." (DN)

Hur kan man prata om utveckling? Det finns ju vittnesmål som Katerina Chuol Cor som berättar hur hon blev bortförd och våldtagen av regeringssidan i oljekriget.

Falsarisk ryktesspridning och kommunistpropaganda, säkerligen något de tvenne gossarna Shibby och Olsson som sitter i finkan, hittat på.

Men det finns ju nu ett dokument från Sudans militär som visar att oljebolag tar hjälp av krigsherrar för att fördriva rebeller och civila (Aftonbladet)

Under den tiden var jag inte aktiv i styrelsen för Lundin Oil. Jag var mest på twitter och facebook under styrelsemötena så jag vill inte ta på mig något ansvar.
Jag förstår inte föraktet mot företagande i konfliktområden. Lundin Oils kontakter gjorde baske mig ett hejdundrande jobb där i Etiopien. Sedan kanske jag inte vill att Shell anlitar desamme gossarne för att utvinna naturgas på Österlen.


Aftonbladet: Här avslöjas oljebolagen

DN: Lundin Oil kopplas samman med ökänd krigsherre i Sudan

Svd: Bildt skadar förtroendet för utrikespolitiken

SvD: Det finns ett hat mot företagande

Aftonbladet: Jag rövades bort som sexslav i oljekriget

2 kommentarer:

  1. filmen "I nationens intresse" känns nästan som dokumentärt material nu när man läser detta om lundin, kommer ihåg att jag skrev om lundinoil redan i min gamla blogg sanningsministeriet, det är inte mycket som har hänt... keep up the good work, gillar dina lokala blogginlägg mest, det är ju du som ger mej nyheter från skåne..

    SvaraRadera
  2. Ja, att Lundin Oil har blod på sina händer är egentligen inget nytt men det verkar som att historien fått nytt liv igen. Vilket är förbannat bra, då de flesta tror att svenska företag är guds bästa barn även i utlandet.

    En gör vad en kan för att få ut sina agressioner. Ibland blir det lokala grejer och ibland mer på det universiella planet

    SvaraRadera